I taket lyser stjärnorna





Denna film sågs av mig och Tess idag. Som sagt, var det första gången på två år som jag besökte en biosalong och jag är faktiskt väldigt tacksam för det nu.

Filmen handlar om Jenna, 13 år. Lever tillsammans med en cancersjuk mamma. Man får följa mammans kamp mot cancern och Jennas ständiga oro för henne. Samtidigt som hon ska hinna med att leva ett normalt tonårsliv.

Jag har ju även läst boken, men måste ändå påstå att filmen var bättre. Massa sjuka småskämt som man skrattade åt; "Hon går med mig - ni kan ju suga av varandra".. hehe. Sedan finns det ju naturligtvis en sorglig del i filmen också. En film du får både skratta och gråta åt. Samuel Haus (Tsatziki) är dessutom med i filmen och han har ju växt upp till en riktig snygging ;). Sen skulle man ju även kunna tänka sig att många tror att filmen är riktad till enbart 14-åringar, men så är det inte. Biosalongen var blandad kompott av åldrar, även om fjortisarna övervägde. Denna filmen berör alla!

Dessutom är ju författaren till boken, Johanna Thydell, en Värnamotjej. Man blir ju lite stolt. Hehe. Kan också avsläja att "I taket lyser stjärnorna" är till vissa delar sann, exempelvis med den sjuka mamman.

Vi som läste inriktning svenska/matte, läste denna boken i vår utbildning. Så Jollan - se filmen!

4 stjärnor av 5 är mitt betyg.


Kommentarer
Postat av: Jolene

Jo boken var ju sjukt bra för att vara en sk "fjortisbok" vill jag minnas. Kanske inte lägger pengar på att se det på bion men det står nog klart att jag kommer se den någongång i alla fall.

2009-02-01 @ 22:56:43
URL: http://thuringwethil.blogg.se/
Postat av: Rita

Älskade boken, så nu känner jag att jag måste se filmen ju!

2009-02-02 @ 11:03:02
Postat av: masse

radderajjan säger ja

2009-02-02 @ 21:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0