Specialpedagogik





Ja, mina vänner. Imorgon är det dags för tenta i specialpedagogik för min del. En tenta du inte kan kugga på, en tenta du kan få hjälp med under tiden du gör den och en tenta som du inte kan plugga inför. Låter intressant va´? Det tycker jag också. Men jag är alldeles säker på att jag kommer att klara den, för jag känner mig fullproppad med specialpedagogiska kunskaper.

Saken är den att efter tentan imorgon, så är det ingen mer obligatorisk skolgång för oss i klassen, förutom Paper-redovisning typ 16 januari. Så jag är alltså "ledig" ganska länge nu.. Men jag känner i allafall att det är "över". Nu är kursen, som jag trodde skulle bli ett värre projekt än sv/ma, över.

Vad kan jag då konstatera? Jag kan konstatera att vi har haft en jävligt glidig termin, med mycket ensamarbete i sin lilla vrå (grymt osocialt). Detta beror ju tyvärr på att lilla högskolan här i staden inte har råd att erbjuda fler föreläsningar för oss och det är jäkligt synd. En sak till är att vi har haft en lärare som borde plugga det svenska språket 5 ggr om (hon använder asså och liksom ungefär 25ggr/minut). Som ni ser är det två ganska negativa punkter, iallafall ur min synvinkel.

Men någonting positivt måste det väl ändå medfört? Svar: JA! Jag har aldrig varit med om en kurs som har givit så jävla mycket. Kunskaper jag önskar att varenda blivande lärare borde ha med sig ut i skolorna. Dem är typ nödvändiga i dagens skola. Dessutom har jag aldrig gått i en klass som är så genomnice som denna. Jag upptäcker varje skoldag en ny trevlig person i klassen. Det finns ingen som är konstig, speciell eller otrevlig (Jag med alla mina fördomar ni vet). Nej, detta må vara den bästa klassen jag har gått i faktiskt, trots att man inte känner alla på djupet. Ja, mer då? Jo, genom alla 100000 grupparbeten och redovisningar som vi genomfört har man lärt sig att ta för sig. Det är inte farligt att stå inför 20 människor och babbla. Det är kul!

Så, hur kan vi då sammanfatta? Jo, att efter allt mitt gnäll om den lilla skolgång jag har haft denna termin, så har det ändå givit mig så mycket. Och det tackar vi för. Naturligtvis rekommenderar jag ju er alla att läsa spec. ped. också, ni kommer liksom aldrig att ångra den kunskapen. Det lovar jag er!


Slut.


Kommentarer
Postat av: Rita

Måste ju säga att då har ju kursen verklkigen gett dig någonting om du nu tycker det är lugnt att stå framför folk o snacka!! Blir ju lite stolt ;)

2008-12-11 @ 10:30:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0