Julmarknad




Kalmar slott i skymningsljus

I förrgår, dvs i lördags, var jag och Tess på Kalmar slotts julmarknad. Jag gick dit eftersom jag hade hört rykten om att vår körledare tydligen såg ut som en kåt apa (typ) när han dirigerade, och det kunde jag bara inte missa. Nu kanske ni undrar varför jag inte var med och uppträdde, eftersom jag faktiskt går på kören, men jag har helt enkelt inte prioriterat kören de sista veckorna. Det har funnits något att göra i skolan och det är jag liksom inte van vid. Så min prio 1 har liksom legat på skolan. Så. Slutsnackat om det och vidare till julmarknaden!

Jo, 60 spänn i inträde kostade det. Alldeles för mycket för en student som är i behov av att handla julklappar snart. Väl inne syntes inte en jävla körmedlem till. Så vi gick till "Lilla matboden" till att börja med. Eller nej, vi vände i dörren. Folk var ju fan som kåta kossor på en åker: Det bjöds ju på mat för helvete!

Vi gick ut på gården igen och väntade och väntade... klockan blev mer än halv två (då det skulle börja), men ingen kör inte. Vi gick då in på Hantverksaffären för att värma oss. Därinne kunde man köpa Sveriges mest meningslösa saker så som: Hjärtan gjorda i filt 98:-, tredubbel kortlek 49:- eller 4 kolor för 25:-. Behöver jag säga att jag inte handlade något?

Ut igen, efter ca 10 min i den givande butiken. Men kören var fanimej som bortblåst. Till slut fick vi veta att vi hade missat dem eftersom dem hade valt att sjunga inomhus, för det var tydligen för kallt ute. Klena eller klena? Jag blev så förrrrrrrbannad! Dom kunde ju slängt upp en skylt eller något. Hur svårt kan det va´?

Så, för att kanske... och då menar jag kanske, gottgöra min egna plånbok stack vi in till "Stora matboden", för jag tänkte att jag kunde slippa laga middag om det fanns tillräckligt mycket att gå loss på därinne. Väl inne höll man på att bli nedtrampad av någon fet tant som skulle köpa honung, eller liknande. Man gick runt och runt. Sammanlagt fyllde jag magen med ungefär 4 kolor, 1 fetaostbit, 1 medicinmugg glögg och en medicinmugg enbärsmust. TACK. Övrigt fanns: honung, senap, äckelkorv, firrar och lite kryddor på det. Och jag trodde att jag skulle bli mätt? Nä ni, inte en chans i världen. När sen glufsande Kalmarbor står och roffar åt sig näve efter näve, kan man ju inte annat än att skämmas. Så jag och Tess gick hem sen. 

Ja, jag kommer ju definitivt inte besöka slottets julmarknad fler ggr det här decenniet. 60 spänn rakt ner i sjön och femton blåmärken rikare på fötterna. Och kören kan ju glömma att jag betalar min medlemsavgift i år.

 

Kommentarer
Postat av: Tilda

nämen sofie.. kan du inte komma på nått bra med marknaden??? Jag tycker den e väldans mysig o som blivande lärare såg jag stora möjligheter att komma dit med klassen någon gång, dock inte under julmarknaden, utan o kolla på slottet ;)

puss

2008-12-01 @ 16:23:55
URL: http://postgatanfem.blogg.se/
Postat av: Soffan

Nej, tyvärr Tilda! Jag kan liksom inte se någon mysighet i att trängas med messa giriga små damer och deras män. Nänänä. Men slottet har jag ingenting emot, det har jag aldrig sagt. Det är ju Kalmars stolthet ju!

2008-12-01 @ 16:26:50
Postat av: Tess

Jadu Soffan, jag håller med du! Tyvärr kan jag säga, för jag minns min första gång som något trevligt (det kan dock mycket väl ha något att göra med att jag inte betalade inträdet själv då). Dessutom tillhör jag ju den skaran som gillar att inspektera hantverk av alla dess slag, men det är ju det här med trängseln som gör att det tar emot... Jag skojar inte när jag säger att en kvart till i den där matkällaren och jag hade svimmat!

2008-12-01 @ 16:36:50
URL: http://tessfrid.blogg.se/
Postat av: masse

det va la en hyfsad marknad..man får la ta det för va det e...men ja det va ju surt me kören..

2008-12-01 @ 21:19:36
Postat av: tilda

haha.. vilken jäkla diskussion det blev här.. mycket intresseväckande inlägg sofie, BRA jobbat :)

2008-12-02 @ 16:00:59
Postat av: LINN

ALLTSÅ sluta vara så negativ din bitterfitta!!!!

2008-12-02 @ 16:38:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0